Загальні збори членів ОРЕ 2008



Доповідь

Звіт Ради Оптового ринку електричної енергії України про виконану роботу (звітний період з лютого 2007 року по травень 2008 року).

Шановні Колеги!

Дозвольте представити Вашій увазі інформацію про роботу Ради Оптового ринку електричної енергії за звітний період.

У своєму виступі я хочу також зупинитися на проблемах, які не вдалося вирішити Раді нинішнього складу, і негативних тенденціях розвитку енергетичного ринку України.

Електроенергетика - базова галузь національного господарства, ефективне функціонування якої є необхідною умовою стабілізації економіки, структурних перетворень, задоволення потреб населення й суспільного виробництва в електричній енергії. Від надійного й постійного функціонування даної галузі значною мірою залежать темпи виходу України зі складного економічного становища, а також рівень енергетичної безпеки держави. Розвиток енергетики в частині забезпечення функціонування Оптового ринку електроенергії України - одне із завдань реалізації "Енергетичної стратегії до 2030 року".

Економічні, інституційні та інші трансформації в енергетику, а також побудова внутрішньої й зовнішньої політики в цій сфері повинні ґрунтуватися винятково на положеннях законів України. Саме закони повинні стати основою правового регулювання енергетичних відносин. Таке регулювання повинне бути максимально чітким і деталізованим, що дозволить обмежити потреби в прийнятті підзаконних нормативно-правових актів, уникнути дискримінаційного застосування законодавства, і забезпечити поступальний розвиток усього енергетичного сектора.

Сектор енергетичного ринку України був реформований понад 10 років тому. Це була радикальна реформа, що ввела законодавчу й регуляторну бази, що сприяло висуванню енергетики на перший план у регіоні в питаннях розвитку конкуренції, розмежування типів діяльності та регулювання.

У подальші роки новий ринок зіткнувся з великими труднощами. Це було викликано багатьма факторами, а саме:

  • а) розробка деяких правил не була завершена (наприклад, правила, які стосувалися кредитного покриття);
  • б) новий ринок передбачав впровадження багатьох технічних і економічних заходів, але ці заходи не були здійснені (зокрема, це стосується питань обліку, програмного забезпечення для функціонування оператора ринку й оператора системи, підвищення маневреності теплових електростанцій);
  • в) політична й економічна ситуація в країні та енергетичному секторі не дозволяла перейти до більш конкурентного ціноутворення на оптовому ринку, яке б забезпечило базу для його нормального функціонування;
  • г) криза неплатежів на енергетичному ринку призвела до жорсткого недофінансування генеруючого сектора, і дискредитувала конкурентні ринки електроенергії.

Структура заборгованості минулих років підприємств ПЕК дозволяє зробити висновок про те, що істотна її частина виникла через дії держави, пов'язані з відсутністю джерел і недофінансуванням пільг і субсидій для цілого ряду категорій споживачів енергоносіїв, з відсутністю або недостатністю в бюджетах всіх рівнів засобів для розрахунків за енергоносії, спожиті установами та організаціями, які утримуються за рахунок бюджетів, невідповідністю тарифів на енергоносії реальним витратам та інш.

Проблеми, які заважають ефективному функціонуванню Оптового ринку електроенергії, здебільшого зв'язані між собою, часто мають спільні причини виникнення, які переважно стосуються не стільки процесів функціонування Оптового ринку електроенергії, скільки безпосередньо макроекономічного рівня.

Існуюча модель ринку не змогла досягти ефективної конкуренції між виробниками і не забезпечила ціноутворення, яке б відображало реальні витрати на поставку електроенергії всім типам навантаження і на надання всіх видів послуг. Стимули для поліпшення ефективності та інвестицій залишаються дуже обмеженими. Крім того, можна спостерігати, що спроби пристосувати правила ринку для вирішення тих або інших оперативних питань призвели до загального росту регулятивного впливу, зміцненню централізованого керування і зменшення конкуренції та ефективності. У той же час, ці заходи не вирішують проблем інвестицій і необхідності створення стимулів для підвищення ефективності.

Електроенергетична галузь України, що в 1996 році була флагманом ринкових реформ у регіоні, зараз сильно відстає від інших країн у питаннях модернізації генеруючих компаній і мереж, а також з погляду розвитку законодавчої, конкурентної і регулятивної структур.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2002 р. №1789 була схвалена Концепція функціонування та розвитку Оптового ринку електричної енергії України, що визначає коротко й середньострокові перспективи розвитку енергоринку. Перший етап реалізації положень Концепції почався в 2004 році і закінчився в грудні 2005 року.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28.11.2007 р. N 1056-р схвалений план заходів щодо реалізації положень Концепції функціонування та розвитку Оптового ринку електричної енергії України.

Метою цієї Концепції є вдосконалення організаційно-правових і економічних засад Оптового ринку електричної енергії для забезпечення підвищення ефективності виробництва, передачі, розподілу і поставки електричної енергії, надійності постачання і подальшого розвитку конкурентного середовища.

Для впровадження нового ринку і його перехідних етапів повинні бути внесені зміни в Закон "Про електроенергетику". Характер цих змін буде залежати від того, чи будуть ухвалені рішення про розробку нового Закону про ринок електроенергії, яким будуть урегульовані питання, пов'язані зі створенням і роботою нового ринку, і переходу до нього.

Новому складу Ради необхідно приділити серйозну увагу процесам реформування ринку, щоб як генерація, так і постачальники не опинились на узбіччі вироблених змін.

З огляду на певну стратегією основи створення й удосконалення в сфері ПЕК, його подальший розвиток повинен здійснюватися по таких напрямках:

  • систематизація й впорядкування відносин власності в галузях паливно-енергетичного комплексу;
  • детальне визначення структури державного керування й регулювання, чітке розмежування цих функцій, зокрема, щодо формування правил діяльності на ринках енергоносіїв;
  • удосконалення функціонування Оптового ринку електроенергії, ринку вугілля і визначення засад функціонування ринку природного газу;
  • створення діючих фінансових і податкових стимулів для модернізації енергетичних об'єктів і застосування енергозберігаючих технологій;
  • упорядкування умов і правил надання державної підтримки, у тому числі субсидування, підприємствам у ПЕК;
  • посилення екологічних зобов'язань суб'єктів енергетичної галузі щодо зменшення забруднення навколишнього середовища й забезпечення цивільного захисту в сфері техногенної безпеки ПЕК і збільшення відповідальності за їхнє порушення;
  • визначення правових засад утворення відповідних структур і їхніх повноважень для здійснення керування державними корпоративними правами.

На теперішній час членами енергоринку є 252 суб'єкта підприємницької діяльності, які виробляють, постачають і передають електроенергію. З них 42 суб'єкта мають ліцензії на поставку електроенергії за регульованим тарифом, 200 - за нерегульованим тарифом і 49 - на виробництво електроенергії.

Сьогодні ми зібралися тут, щоб провести аналіз роботи за минулий звітний період, підвести підсумки зробленого, розробити заходи на перспективу, почути конструктивні пропозиції по вдосконалюванню роботи Оптового ринку, а також обрати новий склад Ради.

На першому організаційному засіданні Ради ОРЕ в 2007 році були обрані Голова Ради - Бочкарьов Юрій Георгійович, а також заступники - Поташник Семен Ізрайлевич і Сагура Олександр Вікторович. По вже сформованій практиці Рада ОРЕ затвердила організаційну структуру робочих груп Ради і "Тимчасовий регламент організації роботи робочих груп Ради ОРЕ України", що описує структуру робочих груп Ради, процедуру вибору керівників робочих груп, призначення їхнього складу й опис повноважень робочих груп.

Рада визначилася із пріоритетними завданнями в поточному періоді й, відповідно до прийнятого Регламенту, сформувала робочі групи та вибрала їхніх керівників.

За звітний період члени Ради провели 18 засідань. Серед основних завдань, які ввійшли в план роботи Ради на 2007-2008р.р. були розглянуті і такі питання:

  • удосконалення Правил ринку і механізму ціноутворення на ОРЕ;
  • формування нормативно-правової бази в ОРЕ, у тому числі розробка і подача по встановленій процедурі пропозицій і проектів Законів, що мають стратегічне значення для функціонування енергетичного сектора;
  • перегляд положень ДЧОРЕ;
  • удосконалення двосторонніх договорів;
  • доопрацювання "Інструкції про порядок використання коштів ОРЕ України";
  • затвердження Технічного завдання і звітності Аудитора ОРЕ;
  • розгляд поточного стану побудови АСКОЕ Головного оператора і суб'єктів ОРЕ;
  • обговорення існуючої ситуації із забезпеченням впровадження Концепції функціонування та розвитку ОРЕ, її вплив на суб'єктів Ринку, підготовка відповідних пропозицій до КМУ, Мінпаливенерго, НКРЕ;
  • звернення членів ОРЕ та ін.

Одним з актуальних питань, розглянутим Радою, безумовно, є питання оплати за електроенергію. На засіданнях Ради розглядалися звіти Розпорядника коштів ОРЕ і Банкіра, а також звіти й рекомендації Аудитора ринку, заслуховувалися представники компаній, з низьким рівнем збору коштів; на підставі отриманих даних разом із ДП "Енергоринок" проводився системний аналіз причин порушень і невиконання договірних зобов'язань. З метою поліпшення розрахунків ДП "Енергоринок" Радою розглядалися такі питання:

  • удосконалення системи обліку електроенергії;
  • підвищення рівня платежів споживачів;
  • звітів енергопостачальних компаній.
Крім планових, розглядалися так само і поточні питання, пов'язані з господарською діяльністю суб'єктів ринку, у тому числі:
  • про шляхи виходу із критичних ситуацій і поліпшення фінансового стану ліцензіатів;
  • залучення й розподілу кредитів (як позитивний приклад можна привести спільне рішення Ради про поступове зниження залучених кредитних ресурсів);
  • заяви ліцензіатів НКРЕ щодо вступу їх у члени ОРЕ;
  • встановлення мінімального складу обладнання генеруючих компаній, та ін.
Радою були створені 9 робочих груп, а саме:
  • 1. З організації роботи Ради ОРЕ. Проведено 11 засідань.
  • 2. З питань доопрацювання Правил ОРЕ. Проведено 17 засідань групи й близько 30 засідань тимчасових комісій, створених для обговорення конкретних питань.
  • 3. З внесення змін до ІВКОР. Проведено 8 засідань.
  • 4. З питань формування нормативно-правової бази, яка регулює діяльність суб'єктів ОРЕ та внесення змін до ДЧОРЕ. Проведено 8 засідань.
  • 5. З технічних питань забезпечення роботи ОРЕ та впровадження АСКОЕ. Проведено 6 засідань.
  • 6. З інформаційно - аналітичних технологій системи функціонування ОРЕ.
  • 7. З питань стратегічного розвитку генеруючих потужностей та електричних мереж галузі.
  • 8. З питань удосконалення двосторонніх договорів на ОРЕ України. Проведено 10 засідань;
  • 9. З питань розвитку ОРЕ України. Проведено 4 засідання.

За звітний період робочі групи збиралися більше 95 разів. Робота проводилася беззупинно, на постійній основі, що оптимізувало роботу Ради й дозволило розглянути максимальну кількість питань. Так, тільки на засіданнях робочої групи з організації роботи Ради ОРЕ було розглянуто близько 236 звернень членів ринку й інших суб'єктів ОРЕ, завдяки чому Раді було значно легше приймати зважені рішення по вже підготовленим робочою групою проектам і наробіткам.

Коротенько хочу зупинитися на роботі деяких робочих груп.

Робочою групою з питань доопрацювання Правил ОРЕ була продовжена робота з удосконалення Правил ОРЕ й пов'язаного з ними Додатку 3 до Договору "Інструкція про порядок здійснення розрахунків на ОРЕ України". Відповідно до рекомендацій і пропозицій членів ОРЕ були, зокрема, розглянуті наступні питання:

  • пропозиції щодо внесення змін до Правил ОРЕ в частині контролю цінових заявок;
  • пропозиції щодо внесення змін до Правил ОРЕ про вдосконалення алгоритму визначення тривалості простою блоків (корпусів) при складанні заданого графіка навантаження, визначення фактичної тривалості простою блоків (корпусів) і платежів за пуски блоків;
  • пропозиції ДП "Енергоринок" щодо внесення змін до Правил ОРЕ в частині визначення ціни за електроенергію (ціни системи) і платежів за електроенергію блокам, які працюють за ціновими заявками (варіант ціноутворення по "лямбда" системи розрахунків платежів);
  • пропозиції ДП "Енергоринок" щодо внесення змін до Правил ОРЕ в частині вдосконалення механізму впорядкування блоків на розрахунковий період максимального покриття;
  • пропозиції ВАТ "Донбасенерго" щодо припустимого відхилення фактичної потужності блоку від потужності блоку, що задана диспетчером та інш.

Робоча група з технічних питань забезпечення роботи ОРЕ та впровадження АСКОЕ основну увагу приділила питанням удосконалення й приведення діючих нормативних документів, які регламентують вимоги до методів і засобів вимірювальної техніки для обліку електричної енергії й побудови АСКОЕ ОРЕ, у відповідність із міжнародними й державними стандартами.

Фахівцями ДП "Енергоринок" була розроблена ієрархічна структура документів з регламенту побудови і функціонування АСКОЕ ОРЕ, а також створений план заходів щодо їхнього вдосконалення. Був визначений перелік першочергових документів для створення та впровадження систем комерційного обліку й інформаційного обміну в ОРЕ України по наступних напрямках: метрологія, додатки до ДЧОРЕ, галузеві стандарти.

На розгляд Ради ОРЕ винесене питання про надання дозволу ДП "Енергоринок" на фінансовий супровід розробки основних нормативно-правових актів по створенню систем комерційного обліку та інформаційного обміну в ОРЕ України. Радою ОРЕ було вирішено вважати за необхідне розробку основних нормативно-правових актів (протокол №15 від 26.12.2007р.), просити НКРЕ, Мінпаливенерго, ДП "НЕК "Укренерго" і ДП "Енергоринок" провести спільну нараду при участі Голосуючих директорів Ради ОРЕ з питання розробки вищезгаданих нормативно-правових актів і доручити ДП "Енергоринок" виконувати фінансовий супровід цих документів.

Крім того, з метою одержання даних АСКОЕ від суб'єктів ОРЕ, а також визначення недообліку електроенергії між суміжними суб'єктами ОРЕ, робочою групою розглядалися пропозиції відносно:

  • необхідності внесення змін та доповнень розробленого в ДП "Енергоринок" "Порядку розрахунків величин недообліку (переобліку) обсягів перетікання електроенергії між суміжними суб'єктами ОРЕ, пов'язаних з порушенням роботи вимірювальних комплексів комерційного обліку" (додаток до Інструкції про порядок комерційного обліку електроенергії).
  • внесення змін до проекту розробленого ДП "Енергоринок" Регламенту взаємодії Головного оператора системи комерційного обліку електроенергії ОРЕ України та суб'єктів ОРЕ в частині збору, передачі та обробки даних комерційного обліку щодо визначення точності даних комерційного обліку.

З метою переходу до використання даних АСКОЕ суб'єктів ОРЕ для подальшого проведення розрахунків в ОРЕ України ДП "Енергоринок" розробило проект документу "Етапи перехідного періоду щодо використання даних АСКОЕ суб'єкта ОРЕ". Зазначений документ розглядався на робочій групі, у нього внесені зміни її членами, але, з огляду на особливу думку ДП "НЕК "Укренерго", у даний час перебуває в стані доопрацювання.

Також на засіданнях робочої групи і Ради розглядалися інші питання, що стосуються стану комерційного обліку в ОРЕ.

Робоча група з питань вдосконалення двосторонніх договорів на ОРЕ за звітний період приділила особливу увагу розгляду та внесенню істотних змін у примірний договір між Оптовим постачальником електроенергії і Постачальником електроенергії за регульованим тарифом (ПРТ).

Робочою групою був розроблений і винесений на затвердження Ради ОРЕ проект примірного договору купівлі-продажу електричної енергії між Оптовим постачальником і Виробниками електричної енергії. Зазначений проект був затверджений на засіданні Ради ОРЕ від 23.01.2008 (Протокол № 17).

При роботі з вищевказаним договором, особлива увага була приділена параметрам якості електричної енергії і відповідальності за їхнє дотримання. До розгляду даного питання залучалися представники Держенергонагляду і ДП "НЕК "Укренерго".

З огляду на вищевикладене, і з метою вдосконалення двосторонніх умов на ОРЕ України робоча група пропонує внести в план роботи Ради на 2008 рік розгляд таких питань:

  • 1. Внесення змін у типовий договір про передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами між постачальником електроенергії за нерегульованим тарифом і електропередавальною організацією, затверджений постановою НКРЕ від 19.10.2005 № 934.
  • 2. Опрацювання можливості внесення в усі двосторонні договори між учасниками ОРЕ умов щодо відповідальності обох сторін договору за дотримання параметрів якості електричної енергії.
  • 3. Опрацювання та внесення в примірний договір купівлі-продажу електричної енергії між Оптовим постачальником і виробниками електричної енергії (проект договору, затверджений Радою і направлений до НКРЕ) пунктів, щодо відповідальності за дотримання параметрів якості електричної енергії та подекадної оплати ДП "Енергоринок" за куплену електроенергію у ГК.
  • 4. Розробка примірного договору на передачу електричної енергії між суміжними ліцензіатами з постачання електричної енергії за регульованим тарифом.

Рада Оптового ринку електроенергії в рамках компетенції й повноважень брала участь у підготовці проектів нормативно-законодавчих актів. Робоча група Ради ОРЕ розробила цілий ряд заходів, спрямованих на стабілізацію функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу. На підставі цих заходів були підготовлені і відправлені звернення від імені Ради ОРЕ на адресу Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерства палива та енергетики України, НКРЕ, з питань:

  • щодо розробки та впровадження механізму відшкодування енергопостачальним компаніям неоплаченої споживачем вартості частини електроенергії, поставленої йому на рівні екологічної броні електропостачання;
  • щодо внесення змін до нормативних документів для забезпечення надійної та якісної передачі е/е мережами генеруючих компаній, споживачів та ДП "НЭК "Укренерго";
  • проекту Закону "Про внесення змін у Закон України "Про електроенергетику" по розмежуванню відповідальності осіб при передачі електроенергії;
  • внесення змін у Цивільний і Господарський кодекси в частині встановлення для органів місцевої влади, які створили юридичну особу, відповідальності при припиненні діяльності таких осіб;
  • удосконалення порядку закупівлі товарів, робіт і послуг суб'єктами природних монополій шляхом внесення змін у Закон України "Про природні монополії" та ін.
  • підготовлені зміни до ДЧОРЕ, які передбачають формування виборчих округів Голосуючих директорів Ради ОРЕ й описують процедуру узгодження змін і доповнень до ДЧОРЕ.
  • дороблений, з урахуванням пропозицій НКРЕ проект "Інструкції про порядок скликання та проведення зборів Ради ОРЕ" і "Інструкції про порядок проведення засідань робочих груп Ради ОРЕ".

Необхідно відзначити, що нормативно-правова база в енергетичній сфері досить розвинена і створює високий рівень правового регулювання суспільних відносин в областях ПЕК. У той же час спостерігається відсутність систематизованого, уніфікованого підходу до регулювання, внутрішня непогодженість, велика кількість пробілів і неузгодженостей з вимогами цивільного, господарського, податкового, банківського, адміністративного законодавства. Крім того, існує об'єктивна необхідність удосконалення правового регулювання енергетичного комплексу з метою виконання зобов'язань України, передбачених у відповідних міжнародних угодах.

Мета розвитку законодавства енергетичної сфери - удосконалення системи нормативно-правових актів, що забезпечить його повну внутрішню цілісність, системність, структурованість і відповідність сучасному стану розвитку технологій і необхідності залучення інвестицій.

Деякі зі звернень Ради були підтримані і знайшли своє відображення у відповідних дорученнях і розпорядженнях Уряду. На більшу частину звернень і запитів були отримані відповіді НКРЕ, Мінпаливенерго, центральних органів виконавчої влади.

Члени Ради або їхні представники брали участь у засіданнях профільних груп і комісій, створених центральними органами виконавчої влади, зокрема в засіданні Міжвідомчої комісії з реалізації положень Концепції функціонування та розвитку Оптового ринку електричної енергії України, по напрямках:

  • Законодавча основа і регулювання діяльності ОРЕ.
  • Організаційна структура, договірна система оформлення відносин і основи саморегулювання ОРЕ.
  • Економічні засади функціонування ОРЕ та його розвитку.
  • Механізми фінансових розрахунків між учасниками ОРЕ та система забезпечення виконання фінансових зобов'язань.
  • Виробничо-технологічна система забезпечення роботи ОРЕ.

Відповідно до Договору, Рада ОРЕ не є юридичною особою, внаслідок цього фінансування діяльності по розробці й супроводу законопроектів за рахунок її коштів неможлива. Разом з тим, розробка проектів нормативно-правових актів (НПА), які мають спільне значення, може здійснюватися за допомогою консолідованої (солідарної) участі всіх ліцензіатів ОРЕ. Розробка НПА тільки одним із суб'єктів передбачає однобічний (суб'єктивний) підхід без урахування позицій інших учасників ринку. Разом з тим, ДП "Енергоринок" є юридичною особою, тому, вважаю за доцільне, діяльність по розробці НПА передбачити в кошторисі його витрат. Для цього необхідно:

  • 1. У планах робіт ДП "Енергоринок", на наступний рік, визначити окремим пунктом перелік нормативно-правових актів, реалізація яких вимагає фінансування за рахунок коштів ДП "Енергоринок".
  • 2. Раді ОРЕ розробити заходи для консолідованої розробки й супроводу стратегічних законопроектів з питання розвитку енергетики України, визначити відповідальні компанії та етапи робіт.

Разом з тим, необхідно розглянути питання акредитації консультантів при Раді ОРЕ або ДП "Енергоринок" і доробити Положення про порядок розробки нормативно-правових актів, які регулюють діяльність суб'єктів ОРЕ.

На закінчення свого виступу, від імені всіх членів Ради, хочу висловити подяку членам Ради, керівникам і членам Робочих груп. Саме завдяки Вам Радою ОРЕ був розглянутий цілий ряд важливих питань паливно-енергетичної галузі та прийняті відповідні рішення.

Так само хочу висловити подяку консультантам членів Ради, які давали практичні поради по технічному і юридичному супроводу діяльності ОРЕ; усім, хто брав безпосередню участь у роботі Ради Оптового ринку електричної енергії України, і сприяв його діяльності.

І, звичайно ж, висловлюю подяку керівництву й колективу державного підприємства "Енергоринок", які протягом усього звітного року надавали підтримку і сприяння роботі Ради Оптового ринку електричної енергії України.

Дякую за увагу !